Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Minősítési szakértői munka - tapasztalatok és buktatók

2016.02.12

Bárki bármit is mondjon, a minősítésen átesett pedagógusok többségének a véleménye pozitív. Én magam csak ilyennel találkoztam, és többnyire ezt hallom másoktól is.

Abban mindenki egyetért, hogy semmi megalázó nincs benne. Sok munka, de nem teljesíthetetlen. Sokan úgy érzik, jól esik megmutatni magukat, végiggondolni a tevékenységüket. Hallottam már olyan visszajelzést is, hogy a kiégés ellen is jó eszköz, vagy éppen a megújulásban segít.

Negatív vélemény a következők esetén szokott lenni:

- Még nem próbálta, és ezért izgul, ez érthető.

- Elhiszi a propagandaszövegeket a teljesíthetetlen adminisztrációról és megalázó eljárásról, és szépen belelovallja magát már előre. Ezt nem minősíteném...

- Találkozott egy hülye szakértővel. Mert bár én nyilván nem ismerek ilyet, úgy tűnik, sajnos bizony van... Talán az alábbi ppt is hozzájárul ahhoz, hogy kevesebb legyen. (Nem csak szakértőknek ajánlom!!!)

Szakértői munka buktatói 1.1

Több olyan elem is van benne, amivel kapcsolatban kifejezetten várom a szakértő kollégák visszajelzését, véleményét.

FIGYELEM! A ppt frissült a beérkezett hozzászólások és levelek alapján. Változott a 10. és 32. dia, új a 22. és 37. dia.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

jutkatamasi@freemail.hu

(B. Nyirő Judit, 2016.02.20 23:38)

Kedves Ferenc! A szívemből szóltál! Az egyre gyarapodó "túlbuzgó" szakértőknek el kellene olvasniuk, és teljes mértékben alkalmazniuk kellene! Sajnos felesleges fontoskodásukkal lejáratják a többi szakértőt.
Köszönöm!

nagyju57@freemail.hu

(Nagy Kálmánné, 2016.02.15 00:27)

Kedves Ferenc!
Nagyon jónak, hasznosnak és igaznak tartom megállapításaidat.
A 31. oldal állításával nem értek egyet. " A hiánypótlásra benyújtott, aláírt dokumentumok eredeti, papíralapú példányát az elnök őrzi.”
A legújabb útmutató szerint (harmadik javított kiadás) 44. oldal
" A jegyzőkönyv és mellékletek eredeti példányát az intézmény őrzi, másolatát vagy elektronikus változatát a szakértő tárolja."
Üdvözlettel: Nagy Kálmánné- Jutka

Re: nagyju57@freemail.hu

(Szakál Ferenc Pál, 2016.02.15 07:14)

Kedves Kolléga!

Igen, éppen erre az ellentmondásra akartam felhívni a figyelmet.

SZFP

mgdister@gmail.com

(Gátszegi Magdolna, 2016.02.12 21:48)

Kedves Ferenc!

Felkérésedre válaszolok, miszerint: "Ha valaki esetleg tudja, hol van leírva, szóljon"

A leírt buktatók többsége szívemhez szólt. Ugyanakkor pár dolgot szeretnék korrigálni a félreértelmezések miatt.
A védés utáni dokumentumok őrzésére hivatkozott részt a 2015. október 5.-én kelt, kiegészített szakértői tájékoztató módosította.
"3. A minősítés dokumentumaival kapcsolatos kiegészítés:
a. az óra-/foglalkozáslátogatási jegyzőkönyvet, valamint a portfólióvédési jegyzőkönyvet az intézmény látja el iktatószámmal/alszámmal,
b. a jegyzőkönyvek és a jegyzőkönyvekhez mellékletként csatolt dokumentumok eredeti példányát az intézmény 5 évig őrzi,
c. a védési jegyzőkönyv és a jegyzőkönyvhöz csatolt dokumentumok beszkennelt, elektronikus változatát, valamint a szakértői tevékenységről vezetett nyilvántartást az elnök köteles a szakértői tevékenység igazolásaként 5 évig megőrizni,
d. az óra-/foglalkozáslátogatás jegyzőkönyvét és a jegyzőkönyvhöz mellékletként csatolt dokumentumok beszkennelt, elektronikus változatát, valamint a szakértői tevékenységről vezetett nyilvántartást a szakos szakértő köteles a szakértői tevékenység igazolásaként 5 évig megőrizni (15/2015. (III.13.) EMMI rendelet 5.§ (6) bekezdés)."

Vagyis, csak elektronikus változatot kell őrizni.

Következő pontosítást a bizottság értékelő munkájára vonatkozóan tenném, hivatkozva egy magasabb rendű előírásra:
"12/B. § (1) A pedagógus a minősítő vizsga és a minősítési eljárás értékelési szempontjainak való megfelelését a minősítő bizottság tagjai egyenként és összességükben az 1. mellékletben meghatározott súlyozási szabályok alapján, egymástól függetlenül értékelik, és értékelésüket az informatikai rendszerben rögzítik. Ha a tagok értékelése egymástól jelentősen eltér, a minősítő bizottság erről egyeztet.
(2) A minősítő vizsga és a minősítési eljárás részeredményei alapján a portfólióvédés időpontjától számított tizenöt napon belül összegző értékelést kell készíteni,

(4) Az összegző értékelést annak meghozatalától számított öt munkanapon belül a minősítő bizottság elnöke feltölti az informatikai rendszerbe."
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet Hatályos: 2016.01.01 -

Vagyis, a jogszabály pontosabban fogalmaz. Sajnálatos, hogy az Útmutatóban még mindig az "ősi" forma olvasható. A jogszabály (4) bekezdése ugyanígy ott felejtődött.
A lényeg viszont hangsúlyosabb, amit én még kiemelnék: az "egymástól függetlenül". Nekem az is benne van, hogy nem beszélem meg, hogy kb. milyen pontok várhatók.

Harmadik pontom "magán vélemény" a forgatókönyvről.
Gyakorlom, mint elnök. Tanulságként.
Egyik záró konferencián összegezték a bizottság munkájáról írt véleményeket. Egyik negatív vélemény az időbeosztásra vonatkozott.
Eddigi eljárásaimban úgy tapasztaltam, ha jó az egyeztetés - ami nem csak a kezdésre vonatkozik - mindenkinek kellemesebb az eljárás. Elsősorban a pedagógusra vonatkozik. Egyértelműen látja a napját. Egy forgatókönyv alapján tervezhetőbb a nap. A másik szempont a szakosé. Ha megbeszéljük, mennyi felkészülési idő szükséges a szakmai beszélgetés előtt, vagy utána a látottak, hallottak rögzítésére, nincs az az érzése, hogy most csak rá várunk. A pedagógus viszont látja, hogy közben "szusszanhat".
Vagyis mindenkinek biztosított a szükséges idő, amit természetesen rugalmasan kezelhetünk, de meg adjuk a módját.
Van viszonyítási alap, nem rohanunk el a pedagógus mellett, de nem is húzzuk feleslegesen az időt. Így korrekt.
Magam részéről meglepett, hogy a tanfelügyeletnél törölték, sajnálom.
Csak tudni kell rugalmasan alkalmazni.