Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Miért nem baj, ha nem 100% az eredmény?

2016.02.26

Hét válasz arra, hogy baj-e ha nem értél el 100%-ot

 

Igazából ez nem is kérdésként szokott felmerülni, hanem az eredmény kézhezvételét követő csalódottságként, rossz érzésként, bosszúságként. Sokan gondolják úgy, hogy nekik igenis járt volna a 100%, mert mindent megmutattak, a lelküket is kitették, és egyébként is a közösség elismert tagjai, akinek a munkájával a szülők és a kollégák elégedettek, a gyerekek szeretik, sokak példaképe… stb. Mégis mit csináljon ő még jobban, miért nem ismeri el a minősítés az ő munkáját, hogy jön ahhoz két akárhonnan jött szakértő, hogy őt ne ítélje teljes értékűnek? És hasonlók…

Ez rossz hozzáállás, téves értelmezés. Hogy miért tartom annak, az kiderül a válaszokból:

Először: Az eredményben igazából egy fontos kijelentés van: „Megfelelt.” Mondjuk ennek lehetne esetleg örülni, ehhez lehet gratulálni.  Hogy szakmai példával szemléltessem (persze sántít mint minden hasonlat, de lényegében erről van szó): Mi sem csak a 100%-os dolgozatra adunk ötöst, és utána nem teszünk különbséget az ötösök között. Az "osztályzat" a megfelelt, és nem a %. A többinek se jogi következménye, se nyilvánossága nincs, a többivel egyetérteni nem kötelező.

Másodszor: Próbáljuk meg a helyükön kezelni a dolgokat! Mindazok, akik téged körülvesznek, téged ismernek, szeretnek és becsülnek, egészen másképp látnak téged, mint azok, akik idegenként az általad összeállított dokumentumgyűjteményt látták, továbbá két órádat (csak mellékesen jegyzem meg, könnyen lehet, hogy a legtöbb kollégád, aki jó pedagógusnak tart, évek alatt se látta ennyi órádat…), és beszélgettek veled bő két órát. A minősítés eredménye ennek a látogatásnak az eredménye. Így értelmezd, így viszonyulj hozzá!

Harmadszor: Ne fordítsd le a dolgokat, ne adj nekik jelentést! Az, hogy nem értél el 100%-ot, nem jelenti azt, hogy nem vagy 100%-os pedagógus. Azt jelenti, hogy a három bizottsági tag a megadott szempontokat ilyen százalékban találta meg a portfóliódban és a védésed során. Ennyit jelent, nem mást, és nem többet.

Negyedszer: Ha sikeres lett a minősítésed, akkor már mindegy is, hogy megtaláltak-e valamit, vagy sem. Egyáltalán, baj, ha valamit nem találtak meg? Nem. Még akkor sem, ha tényleg nem volt ott, tényleg nem szerepel a munkádban. Egy példa: Én 0 pontot kaptam az 5.9-es indikátorra (röviden: online közösséget hoz létre…), meg is jelent a fejlesztendő területeim között. A fene bánja! Eddig se hoztam létre online közösséget a tanítványaim számára, és nem mondom, hogy eztán se fogok, de nem tervezem, az biztos. Na és…

Ötödször: A százalékos eredmény nem értékítélet. Nem azt mutatja, hogy mennyire vagy jó pedagógus. És nem csak szerintem nem. Gondolkozzunk logikusan: Ha ezt jelentené, akkor az egyben azt is jelentené, hogy nem teljes értékű pedagógusok, nem teljesen jó pedagógusok is dolgozhatnak, és erről még állami papírjuk is van. Úgy is mondhatnám, hogy ha ezt jelentené, akkor csak a 100% lehetne elég a megfeleléshez, máskülönben a rendszer készítői azt ismernék el, hogy ¾ gőzzel is lehet nevelni-oktatni az ifjúságot. Aligha jelentené ki ezt bárki írásban…

Hatodszor: Nem összehasonlítás. Szerintem két pedagógus munkáját összehasonlítani eleve lehetetlen. Annyi a változó, annyi a különböző körülmény, hogy ez képtelenség, ráadásul a bizottságok összetétele is különböző. Nem is szabad ilyesmire használni, te se használd erre! Ne gondold azt, hogy te rosszabb pedagógus vagy mint az, aki nálad magasabb %-ot ért el, ez marhaság. Egyszerűen így alakult, az ő portfóliójában jobban megtalálták a szempontokat. Vagy neki van online közössége, neked meg nincs. Na bumm…

Hetedszer: Nincs 100%-os pedagógus, ha annak tartod magad, az baj. A munkánk, feladatunk folyamatosan változik, mert mindig másokat tanítunk, mert változnak a generációk, mert változik a tanítani való, mert fejlődik a tudomány és a technika, mert nincs két egyforma pedagógiai helyzet… stb. Mindig lehet még jobban vagy másképp dolgozni, sokszor kell is. Aztán hogy szerinted abban kell-e fejlődnöd, amiben a bizottság szerint, már más kérdés, de a választ már te adod erre a kérdésre, és nem a bizottság.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.