Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mesterpedagógus feladatai

2015.09.02

Ha egy pedagógus a Mesterpedagógus fokozat megszerzését tűzi ki célul, számolnia kell azzal is, hogy ez a fokozat nemcsak előnyökkel, hanem kötelezettségekkel is jár. Az alább megtekinthető ppt a jogszabály alapján foglalja össze a lehetőségeket. A ppt a jogszabályváltozásoknak megfelelően frissül.

Jelenleg a legújabb (2.0) változat tekinthető meg, amely már tartalmazza a 2015. szeptember 9-én hatályba lépett változásokat!

A 2.1 változat már a 2016. júliusi jogszabályváltozást is figyelembe veszi.

Megjelent a Mesterpedagógus fokozatról szóló Útmutató, ami részletesen ír minden feladatról. A döntés előtt ezt mindenképpen tanulmányozni kell. Elérhető az OH honlapján.

Mester pluszfeladatai 2.1

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

juhitundi36@freemail.hu

(Szűcs Gáborné, 2017.01.03 18:03)

Tisztelt Szakál Ferenc!
27 éve dolgozom óvónőként. 1996-ban szereztem vezetői diplomát. 2017 januárban vizsgázom mentortanárként. Szeretném beadni idén a mesterpedagógusi minősítésre a jelentkezésemet. Kérdésem az, hogy idén augusztusban lesz 10 éve, hogy tagóvoda vezető vagyok. Beadhatom így is, hogy év közben lesz meg 10 év vezetői gyakorlat?
Köszönettel: Szűcsné Tünde

Re: juhitundi36@freemail.hu

(Szakál Ferenc Pál, 2017.01.04 10:00)

Kedves Kolléga!

Az első fontos dolog, hogy megfeleljen a Mesterpedagógus besorolás általános feltételeinek. Ez a legalább 14 év szakmai gyakorlat, és a bármilyen szakvizsga. Ha '96 óta van vezetői szakvizsgája, akkor ezek megvannak.
A második, hogy megfelel-e az adott évre kiadott speciális feltételeknek. Minden év február végéig a miniszter közzéteszi a minősítési keretszámokat, és azt, hogy kinek kötelező jelentkezni, illetve ki jelentkezhet. Ebben a közleményben van benne az is, hogy az adott évben kik jelentkezhetnek Mesterpedagógusnak. Az első ilyen közlemény a mentor szakvizsgával rendelkezőket jelölte meg, de már akkor is mondtam, hogy ez nem jelenti azt, hogy mindig ők tudnak majd jelentkezni. A következő évben már más feltételek voltak, hogy most februárban mit fog kiírni a miniszter, azt pedig még nem tudjuk. Ha most is a mentori szakvizsga lesz a feltétel, akkor a szabályok szerint a jelentkezéskor (tehát legkésőbb március 31-én) kell megfelelnie minden feltételnek. Vagyis ha addig megkapja a mentori oklevelét, akkor megfelel, ha nem, akkor nem. De ismétlem, mindez attól függ, hogy mi lesz a közleményben.
Mesterpedagógus a vezetői szakvizsgájával is lehet, de hogy tud-e idén jelentkezni, az e tekintetben is a közleményen múlik. Az OH honlapján megtalálható az a kézikönyv, ami részletesen leírja, hogy mi a teendője annak, aki vezetőként, vezetői tevékenysége révén akar Mesterpedagógus lenni. Sem ez, sem a jogszabály nem ír olyan feltételt, hogy 10 év vezetői gyakorlattal kell rendelkezni, ennek a tevékenységnek a speciális feltétele egyedül a vezetői megbízás. Ugyanakkor az lehet, hogy a miniszter szab egy olyan feltételt, hogy mondjuk a 13,5 év vezetői gyakorlattal endelkezők jelentkezhetnek, ahogy legutóbb volt is ilyen feltétel. Ha most is lesz ilyen, akkor ez a jelentkezés feltétele lesz, vagyis erre is az vonatkozik, hogy a jelentkezéskor meg kell neki felelni. Ez alól nem adnak felmentést, ami logikus, mert nem a fokozat elérésének, hanem a jelentkezésnek a feltétele. De megint ismételve magam: Ez attól függ, hogy mi lesz a közleményben, azt mindenképpen meg kell várni, mert minden évben új közlemény van, a tavalyi már nem érvényes.

Üdvözlettel:

Szakál Ferenc Pál

reikort.ildiko@gmail.com

(Reikort Ildikó, 2016.03.11 14:37)

Tisztelt Szakál Ferenc!
Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy aki 2016.-ban lépett mesterpedagógusi fokozatba, rá is vonatkozik-e az órakedveszmény?
Mivel én képző profilú mesterpedagógusi tevékenységet végzek, vállalt mestertervemben, ami az együttműködési megállapodásban is megerősítésre került, a felszabadított napomon végzem e tevékenységemet az országban több helyen, ami ki is tölti azt.
Hallok olyanokat, hogy aki nem szakértő, annak az órakedvezmény nem jár. Ha tényleg így van, nem tudom, mikor tudom teljesíteni a vállat programomat? A KLIK jóváhagyta, átrendeztük az órarendet, óraadót vettünk fel, most fordítsunk mindent a visszájára?
Előre is köszönöm szíves válaszát.

Re: reikort.ildiko@gmail.com

(Szakál Ferenc Pál, 2016.03.11 15:11)

Kedves Kolléga!

A 326/2013 Korm rendelet 17/A. § (1) bekezdése szerint munkaidő kedvezmény (vagyis az, hogy a heti óraszáma nem lehet több 18-nál, és heti egy napra mentesíteni kell az intézményben végzendő feladatok alól) a szakértőkre és szaktanácsadókra vonatkozik. A többi mesterpedagógusként végzhető feladattal kapcsolatban azt írja a rendelet, hogy ezeket a mesterpedagógus a kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részében, heti két órában végzi. [17/A.§ (8)]
Ez nem újdonság, már nagyon rég ez szerepel a rendeletben.

Üdvözlettel:

Szakál Ferenc Pál

Intézményvezetők minősítése

(Maglódiné Horváth Ildikó, 2015.10.09 00:31)

Tisztelt Szakál Úr!
Úgy érzem, hogy a minősítésnek kissé elhanyagolt területe az olyan intézményvezető, aki nem tart órát vagy foglalkozást. Ő mire számíthat minősítése során? Tudom, hogy őt is pedagógusként kell minősíteni, de például rájuk vonatkozóan nem találtam olyan indikátor értelme-zést, mint például az óvodapedagógusok vagy az egyes tantárgyakat tanító pedagógusok esetén. Ők mit csinálnak az óralátogatás és annak megbeszélése helyett, hiszen a dokumentumokat már értékelte a szakértő a portfólió alapján. Szerintem sokakat érint, érdekel ez a téma. Várom válaszát, köszönöm a segítségét.

Re: Intézményvezetők minősítése

(Szakál Ferenc Pál, 2015.10.09 07:40)

Kedves Kolléga!

Az intézményvezetőt valóban pedagógusként kezeli a minősítés, mivel az intézményvezetői feladat nem munkakör, hanem megbízás. Mint ilyennek, nyilván fontos szerepe van a minősítésben, de alapvetően a vezető munkaköre számít, ti. az a munkakör, amit betöltve megfelel a vezetői megbízás egyik alapfeltételének. A kérdés tehát az, hogy ebben a munkakörben milyen feladatot kell ellátnia.
A 326-os rendelet szerint: "Ha a munkakör részét nem képezi foglalkozás, tanóra megtartása, a munkakör ellátása során keletkezett dokumentum elemzése" tölti be az óra/foglalkozáslátogatás szerepét (1. melléklet). Azt is hozzá kell tennünk, hogy az Útmutató magyarázata szerint ez a pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézményben pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak esetében érvényes. Logikusan ez azt jelenti, hogy akkor nem lehet órája/foglalkozása, ha ilyen munkakört tölt be. Az Nkt. 5. mellékletét tanulmányozva én nem találtam más olyan esetet, ahol lehetséges, hogy ne legyen órája/foglalkozása az intézményvezetőnek, persze lehet, hogy van valahol egy szabály vagy egy intézménytípus, amit nem találtam meg.
Vagyis a választ a rendelet idézett része adja meg. Hogy mi lehet ez a produktum, az megint csak a munkakörtől függ.

Üdvözlettel:

Szakál Ferenc Pál

Re: Re: Intézményvezetők minősítése

(Maglódiné Horváth Ildikó, 2015.10.09 13:28)

Köszönöm szépen a tájékoztatást.